تبلیغات
ıllııllı بالیگا ıllııllı
» پدیده کرونادرخطوط انتقال نیرو- مسیریابی خطوط انتقال نیرو-تلفات الکتریکی در خطوط نیرو ( جمعه 5 دی 1393 )
» انتخاب برج و محاسبات بارگذاری خطوط انتقال ( جمعه 5 دی 1393 )
» کاربرد ادوات FACTS در بهبود كیفیت توان دکتر جورابیان ( جمعه 5 دی 1393 )
» بهبود پایداری گذرا توسط ادوات FACTS دکتر جورابیان ( جمعه 5 دی 1393 )
» دانلود رایگان مقالات ieee حفاظت از مرز خط انتقال با استفاده از تبدیل موجیک و شبکه عصبی ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee برآورد بهینه پارامترهای آنلاین خط انتقال برای برنامه های کاربردی رله ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee تخمین فازور بادر نظر گرفتن آفست DC و اشباع CT ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee تشخیص خطاهای متقارن توسط رله دیستانس در زمان نوسانات برق ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee در زمینه رله و حفاظت الكتریكی Characterizing Dynamic Behavior of PMUs Usin ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee در زمینه رله و حفاظت الكتریكی ( جمعه 22 دی 1391 )
» رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت سوم ( جمعه 22 دی 1391 )
» رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت دوم ( جمعه 22 دی 1391 )
» رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت اول ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان فیلمهای کوتاه آموزشDigSILENT ( سه شنبه 12 دی 1391 )
» کاربردی, نرم افزار کاربردی, نرم افزار کاربردی جدید, دانلود رایگان نرم افزار کاربردی, برنامه کاربردی, ( یکشنبه 19 آذر 1391 )

رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت اول



با سپاس از مهندس قربان

 -1 مقدمه

      ژنراتور زمانی موتوری می‌شود که توان مکانیکی ورودی به محورش، درحالی‌که به سیستم قدرت متصل است، از دست برود. با فرض اینکه تحریک ژنراتور تحت تأثیر قرار نگیرد، ژنراتور یک موتور سنکرون می‌شود که چرخاننده را در سرعت سنکرون می‌چرخاند. اگر تحریک میدان نیز از دست برود، ژنراتور ممکن است از حالت سنکرونیزم خارج شود و تبدیل به یک موتور القایی شود. در این فصل فقط حالت‌های موتوری شدن در نظر گرفته می‌شوند که در آن تحریک دست نخورده و توربین ژنراتور در سرعت سنکرون باشند. با فرض نگاه داشتن تحریک، ژنراتور می‌تواند به طور نامحدود به صورت یک موتور سنکرون کار کند. موتوری شدن به چرخاننده آسیب می‌رساند، نه به ژنراتور. موتوری شدن می‌تواند ناشی از خطای اپراتور، ناکامی کلید ژنراتور در باز شدن در هنگام توقف، یا به دلیل یک عیب مکانیکی باشد. هر دو طرح‌های حفاظت ضد موتوری شدن مکانیکی و الکتریکی در بیشتر تأسیسات با هم ترکیب می‌شوند. حفاظت الکتریکی در مقابل موتوری شدن، به شکل رله های توان معکوس می‌باشد که با علامت 32 مشخص می‌شوند. این رله، توان جاری به ترمینال‌های ژنراتور از طرف سیستم قدرت را تشخیص می‌دهد. تلفات اصطکاک و مقاومت هوای توربین و تلفات الکتریکی ژنراتور، توان ورودی به ژنراتور در هنگام موتوری شدن را تعیین می‌کنند. رله توان معکوس، کلیدهای ژنراتور و تحریک و چرخاننده را قطع می‌کند.

 

  -2 اثرات موتوری شدن

   موتوری شدن یک ژنراتور که تحت کنترل رگولاتور ولتاژ اتوماتیک می‌باشد. سیستم قدرت را تهدید نمی‌کند. البته، در این جا فرض می‌شود که سیستم بتواند از دست رفتن ظرفیت تولید واحد خراب شده را تحمل کند. از آن جایی که مدار تحریک تحت تأثیر از دست رفتن قرار نمی‌گیرد، بار گذاری راکتیو به میزان مورد نیاز برای حفظ نقطه تنظیم ولتاژ رگولاتور در حالت بدون توان اکتیو خروجی، تطبیق داده می‌شود. اگر ژنراتور در ابتدا در حالت یک ضریب قدرت پس فاز کار کند، پیش بینی می‌شد که یک افزایش در توان خروجی راکتیو به همراه موتوری شدن ایجاد شود. اگر ژنراتور قبل از آن که توان ورودی را از دست بدهد در حالت یک ضریب قدرت پیش فاز کار می‌کرد، توان راکتیو ورودی به ژنراتور کاهش می‌یافت.




برچسب ها : حفاظت-رله گذاری-موتور-موتوری شدن-جلوگیری از موتوری شدن ,


ادامه مطلب...