تبلیغات
ıllııllı بالیگا ıllııllı
» پدیده کرونادرخطوط انتقال نیرو- مسیریابی خطوط انتقال نیرو-تلفات الکتریکی در خطوط نیرو ( جمعه 5 دی 1393 )
» انتخاب برج و محاسبات بارگذاری خطوط انتقال ( جمعه 5 دی 1393 )
» کاربرد ادوات FACTS در بهبود كیفیت توان دکتر جورابیان ( جمعه 5 دی 1393 )
» بهبود پایداری گذرا توسط ادوات FACTS دکتر جورابیان ( جمعه 5 دی 1393 )
» دانلود رایگان مقالات ieee حفاظت از مرز خط انتقال با استفاده از تبدیل موجیک و شبکه عصبی ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee برآورد بهینه پارامترهای آنلاین خط انتقال برای برنامه های کاربردی رله ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee تخمین فازور بادر نظر گرفتن آفست DC و اشباع CT ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee تشخیص خطاهای متقارن توسط رله دیستانس در زمان نوسانات برق ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee در زمینه رله و حفاظت الكتریكی Characterizing Dynamic Behavior of PMUs Usin ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان مقاله ieee در زمینه رله و حفاظت الكتریكی ( جمعه 22 دی 1391 )
» رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت سوم ( جمعه 22 دی 1391 )
» رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت دوم ( جمعه 22 دی 1391 )
» رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت اول ( جمعه 22 دی 1391 )
» دانلود رایگان فیلمهای کوتاه آموزشDigSILENT ( سه شنبه 12 دی 1391 )
» کاربردی, نرم افزار کاربردی, نرم افزار کاربردی جدید, دانلود رایگان نرم افزار کاربردی, برنامه کاربردی, ( یکشنبه 19 آذر 1391 )

رله گذاری حفاظتی سیستم‌های تولید توان در مقابل موتوری شدن قسمت دوم



با سپاس از مهندس قربان

نرخ تنظیم توان راکتیو تغییر می‌کند. از دست رفتن یک توربین بخار، به همان صورتی که فشار بخار در توربین از بین می‌رود، منجر به کاهش آهسته در توان خروجی و تغییر آهسته در توان راکتیو می‌شود. ژنراتور چرخانده شده توسط موتور، دارای انرژی ذخیره شده کمی است و توان خروجی به محض از دست رفتن موتور از بین می‌رود. توان راکتیو حاصل که توسط ثابت‌های زمانی پاسخ تحریک و ژنراتور تعیین می‌شود، سریع خواهد بود.

    اگر ژنراتور قبل از موتوری شدن در حالت رگولاتور ولتاژ دستی در نزدیکی بار نامی کار می‌کرد وضعیت مخرب ایجاد می‌شد. رگولاتور دستی جریان تحریک را در مقدار مورد نیاز برای بار نامی حفظ می‌کند. این جریان به طور قابل توجه ای باعث تخطی از احتیاجات مورد نیاز در حالت بدون توان اکتیو خروجی می‌شود. نتایج حاصل ممکن است شامل توان راکتیو خروجی ولتاژ ترمینال و احتمالاً ولتاژهای سیستم باشد که خیلی بیشتر از حدود امن می‌باشند. این نتایج نا مطلوب بر احتیاج به عملکرد ژنراتور تحت کنترل رگولاتور ولتاژ اتوماتیک وقتی که به سیستم قدرت سنکرون شده است تاکید می‌کند.

وقتی تحریک میدان ژنراتور در سرویس باقی می‌ماند ژنراتور به صورت یک موتور سنکرون کار می‌کند بدون این که آسیبی ببیند. اگر همزمان با از دست رفتن چرخاننده تحریک نیز از دست برود ممکن است ژنراتور دچار آسیب شود. در این وضعیت ممکن است ژنراتور حالت سنکرون را از دست بدهد و به صورت یک موتور القایی چرخاننده را در سرعتی کمتر از سرعت سنکرون بچرخاند [1]. اختلاف سرعت بین رتور و میدان مغناطیسی استاتور باعث القاء جریان‌هایی در رتور می‌شود. این جریان‌های رتور فرکانس پایین می‌باشند (فرکانس لغزش)، امامی توانند باعث همان آسیبی به رتور شوند که جریان‌های القایی با فرکانس بالاتر توصیف شده در فصل 6 می‌توانند ایجاد نمایند.

 

   -1-2 عواقب برای یک توربین بخار

       به طور کلی موتوری شدن یک خطر برای توربین است نه برای ژنراتور. توربین‌های بخار، تلفات مقاومت هوا باعث می‌شود که پره های توربین به طور قابل توجه ای گرم شوند. در حالت عادی، جریان بخار، این گرما را از پره‌ها و دیگر قسمت‌های متأثر توربین دور می‌کند. در زمان موتوری شدن، نبود جریان بخار کافی برای خنک کردن و افزایش در جه ‌‏ی حرارت باعث تغییر شکل و نرم شدگی پره‌ها با قطر بالا دارای سرعت‌های محیطی بالاتری هستند و بیشتر گرم می‌شوند، بنابراین، درجه‌ی حرارت‌های بحرانی معمولاً ابتدا در طبقه فشار ضعیف در انتهای اگزوز توربین رخ می‌دهند.

همچنین، تلفات مقاومت هوا تابعی از چگالی بخار می‌باشد. توربین‌های متراکم کننده در حالت خلأ کار می‌کنند و می‌توانند حالت موتوری شدن را برای مدت زمان خیلی طولانی‌تری، نسبت به یک توربین که با فشار بالای عقب کار می‌کند، تحمل کنند. در نتیجه، اگر توربین متراکم کننده حالت خلأ را از دست بدهد، مدت زمانی که می‌تواند حالت موتوری شدن را تحمل کند به شدت کاهش میابد.

آسیب محدود به پره‌ها نمی‌باشد. از دست رفتن جریان بخار نه تنها توانایی توربین برای پراکنده کردن گرما از بین ببرد، بلکه توانایی آن برای متعادل کردن گرما را نیز از بین می‌برد. نقاط داغ محلی می‌توانند باعث ایجاد تنش و تغییر شکل در توربین شوند. این تغییر شکل می‌تواند باعث ایجاد سایش بین قطعات، تولید گرمای بیشتر و ایجاد فرسودگی نماید [2]

حداقل جریان بخار لازم برای خنک کردن، بسته به طراحی توربین فرق می‌کند، در بعضی حالات، جریان بخار در یک خروجی توان خیلی کم برای جلو گیری از خسارات ناکافی است. بنابراین برای عمل کرد در زیر این حداقل توان خروجی به حفاظت نیاز است. در این وضعیت، رله‌ی توان که جهت جلو را نگاه می‌کند مورد نیاز است تا برای حداقل خروجی مجاز از ژنراتور تنظیم شود قطع کردن توسط چنین رله ای باید با تأخیر کافی صورت گیرد تا برای اجتناب از قطعی‌های مزاحم در طی راه اندازی، به واحد اجازه سنکرون شدن و رفتن زیر بار بیشتر از تنظیم رله را بدهد.

 

 -2-2 عواقب برای دیگر چرخاننده ها

موتوری شدن با چرخاننده های متفاوت باعث ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد. وقتی منبع آب به یک توربین آّبی قطع شود، چرخ گردنده ممکن است زیر آب باقی بماند. موتوری شدن در این حالتی می‌تواند منجر به آسیب به چرخ گردنده در اثر پدیده ایجاد حفره ایجاد شود. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که توربین آبی به صورت یک پمپ با فشار کم عمل کند. فشار کم در پشت پره‌ها باعث تولید انفجاری حباب‌های ریز بخار با درجه حرارت پایین در سطح پره‌ها می‌شود. نیروی این انفجارات ریز باعث کندن ذرات فلز از سطح پره‌ها می‌شود. حاصل این کار ایجاد فرسایش و حفره در پره‌ها می‌باشد.

ژنراتورهایی که توسط موتور چرخانده می‌شوند دارای سیستم‌های حفاظت مکانیکی هستند که در صورت وقوع خرابی مکانیکی همچون گرم شدن بیش از حد یاتاقان‌ها، چرخاننده را متوقف می‌کنند. در این واحدها، موتوری شدن ممکن است ناشی از یک قطع حفاظتی مکانیکی باشد. در این وضعیت، موتوری شدن می‌تواند باعث خسارت شدیدی شود، زیرا خطای مکانیکی اولیه پاک نشده است. همچنین، موتوری شدن این واحدها، به دلیل وجود سوخت مصرف نشده، باعث ایجاد خطر انفجار و آتش سوزی می‌شود.

توربین‌های گازی و دیگر واحدهای ژنراتوری که توسط چرخ دنده به حرکت در می‌آیند، وقتی چرخ دنده به صورت یک جهت طراحی شده باشد، در حالت‌های موتوری شدن در معرض آسیب قرار می‌گیرند. در چنین طرح‌هایی، فقط یک طرف دندانه چرخ دنده برای عمل کردن به صورت یک چرخ دنده تراشکاری شده است. موتوری شدن باعث معکوس شدن ورودی به چرخاننده می‌شود و سطح عوضی دندانه به صورت سطح چرخاننده عمل می‌کند و این باعث فرسایش و گرم شدن بیش از حد می‌گردد


برچسب ها : حفاظت+رله گذاری+موتور+موتوری شدن+جلوگیری از موتوری شدن ,


ادامه مطلب...